

Redaksjonen i vinblogg.no har etterhvert smakt mye godt, så når en ny smaksfestival skulle stables på beina var vi selvfølgelig ivrige. Og stilte oss derfor i kø med forhåndsbetalte billetter utenfor de gamle erverdige lokalene til Deichmanske Bibliotek rett ved tomten til det nye regjeringskvartalet. For 249 kroner kommer du inn på det gamle biblioteket, denne prisen inkluderer bruken av et vinglass du tar med fra bar til bar, og et underholdningsnummer. Sistnevnte var en opera-trance-låt fremført med fele fra et podium midt i den største salen.
Det første du må gjøre er å kjøpe monopol-pengene OnaCoin fra internett, slik at du kan bruke disse pengene til å kjøpe mat og drikke inne på arrangementet. Når vi var der fungerte ikke OnaCoin-appen, så da måtte man kjøpe bonger med vipps i en lang kø ved inngangen. Ubrukte bonger kunne ikke returneres, så her måtte man vite akkurat hvor sulten og tørst man er før man gikk inn. Dette var forøvrig noe arrangøren fikk tydelige tilbakemeldinger på i løpet av kvelden, og allerede neste morgen lå det en epost i innboksen vår hvor de lovet å kompensere for ubrukte bonger, samt å strømlinjeforme køsystemet bedre.
Det ble arrangert kurs, det eneste kurset tilgjengelig når vi var der startet før dørene åpnet, så vi kunne bare være med på de siste 20 minuttene av det times lange foredraget.I andre etasje var det smaksboder og her finner du eksklusive cremanter side om side med Jägermeister og RedBull. Noen boder hadde små matbiter, og rett bak noen live musikere fant vi også «smakebiter» på hudpleieprodukter.
I alle de tre salene med boder var det til enhver tid en kakafoni av minst tre musikk-kilder. Noe som ga en hektisk stemning. Noen utstillere hadde helt klart leid inn eventpersonell som først og fremst skulle servere drinker og ta bonger, men flere hadde dyktige fagpersoner som likte faget sitt. Noen vi ønsker å trekke frem som til tross for et støyende miljø greide å formidle kunnskap og interesse for det de presenterte var:
Nine Sisters Gin fra Feddie Ocean Distillery. For en herlig bedrift! Her er det girlpower i alle ledd. Og selv om vinblogg.no-redaksjonen kanskje ikke er mest kjent for Gin-festene sine så er vi alle feminister og heier på Nine Sisters. Og som en av svært få boder med ekte champagne på kjøl så var de definitivt verdt et besøk selv om musikk-anlegget deres og hos whisky-standen ved siden var i en høylytt soundclash som gjorde den gode samtalen vanskelig.
Vinmerket Yoko fra Altia , som lager vin tilpasset det japanske kjøkken, og som derfor serverte en bit sushi til de som ville smake.
Og sist men ikke minst Gladkokken , som til tross for folkelig image og ekstremt hyggelig framferd er en drivende dyktig gourmand som kun har kvalitetsviner i sortimentet. (vi følger selvfølgelig Gladkokken på instagram, følger du vinblogg.no på instagram?)
Slik vi har forstått det er dette første gangen dette konseptet prøves i Oslo. Vi har sett rabatterte billetter fly øst og vest på sosiale medier, så de har kanskje ikke gjort en god nok jobb med å treffe sitt kjernepublikum. Men det hadde vært interessant å vite hva arrangørene selv anser som sitt kjernepublikum. Den pansrede RedBull-trucken med dupstep-høyttalere på taket satte en helt spesiell type stemning. En live jazz-duo ved siden av fersk tilberedt mat satte også en helt spesiell type stemning. Afterski-baren til Jägermeister satte selvsagt en helt annen type stemning. Det bittelitt roligere, men fremdeles ganske høylytte, akevitt-loftet hadde atter en annen spesiell type stemning.
Vi kan skjønne at arrangørene muligens tenker at de vil ha noe for alle, men muligens kunne de tjent på å kategorisere litt. NRK har gjort erfaringer på at jo smalere målgrupper de spisser er produkt inn mot jo flere treffer de. Men hvis de prøver å lage «noe for alle» så får de bare negative tilbakemeldinger. Dette kan være en tanke det kreative teamet bak Et Glass Festival tar med seg videre i arbeidet med hva vi håper blir et fast arrangement i Oslo.